مقدمه

یکی از گام‌های مهمی که بشریت برای پیشرفت در تکنولوژی برداشت، معرفی برق به دنیا بود. با معرفی برق استفاده از آن به مرور زمان افزایش یافت. به دنبال آن ابزار و تجهیزات مختلفی برای سهولت در استفاده از برق ساخته و استفاده شد. یکی از این ابزارها جعبه مینیاتوری بود که با نام تابلو برق نیز شناخته می‌شود. معمولا در پروژه‌های برق کاری در ساختمان‌ها از این ابزار استفاده می‌شود. جعبه مینیاتور برای تامین برق واحدهای مختلف از جمله واحدهای اداری تجاری و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعبه مینیاتوری به عنوان یک تامین کننده برق، به برق اصلی متصل می‌شود و سپس برق را به تمامی واحدهای مورد نظر انتقال می‌دهد. این جعبه به دو شکل در بازار موجود می‌باشد که شامل : جعبه مینیاتوری روکار و جعبه فیوز مینیاتوری توکار است.

جعبه فیوز مینیاتوری توکار

جعبه فیوزها در سایزهای مختلفی طراحی و ارائه می‌شوند.

با نقش جعبه فیوز مینیاتوری توکار بیشتر آشنا شویم.

تفاوتی نمی‌کند که شما از جعبه فیوز مینیاتوری توکار و یا از انواع اتوماتیک و یا نوع فشنگی آن استفاده کنید. در هر صورت فیوز‌ها وظیفه دارند تا مدارهای برق را در برابر اتصالات کوتاه محافظت کنند. در واقع فیوز‌ها در صورت اتصال سیم فاز با نول و یا اضافه بار در مدار برق و مواردی از این قبیل، از مدار برق محافظت می‌کنند. مکان فیوز‌ها معمولا ثابت بوده و در مسیر سیم فاز متصل می‌شوند.

مکانیسم عمل فیوز مینیاتوری بدین شکل است که در داخل جعبه یک قطعه به نام مدار شکن وجود دارد. این قطعه در صورتی که جریان تا حد تعیین شده‌ای افزایش یابد، مدار را به صورت اتوماتیک قطع می‌کند.

جعبه فیوز مینیاتوری در انواع مختلفی تولید می‌شوند که شامل : یک، دو، سه و چهار پل هستند. فیوزها معمولا متناسب با انواع جریان‌ها و ولتاژهای مختلف طراحی می‌شوند.

 

انواع فیوز مدار برق را در برابر اتصالات کوتاه محافظت می‌کنند.

مقاله مرتبط:کلید محافظ اف اند جی

نکات مهم برای انتخاب جعبه مینیاتوری توکار

  • تعداد فیوزها می‌بایست با جعبه فیوز مینیاتوری توکار منطبق باشد.
  • از نظر جنس جعبه را مورد بررسی قرار دهید. زیرا لازم است که جعبه در برابر فشار‌های فیزیکی مقاومت کافی داشته باشد و به راحتی از بین نرود. از سویی دیگر می‌بایست در مقابل نور خورشید و رطوبت و مواردی از این قبیل که به طور کلی جزو عوامل محیطی به حساب می‌آیند نیز مقاوم باشد. معمولا جعبه فیوزهای ساخته شده از جنس پلی کربنات، مقاومت بالایی داشته و خرید آن‌ها توصیه می‌شود.
  • جعبه مینیاتوری می‌بایست دارای قفل مناسب و مقاومی باشد و عمل باز و بسته شدن قفل آن به راحتی صورت پذیرد.
  • بهتر است جعبه مینیاتور انتخاب شده به راحتی نصب شود .این امر کمک می‌کند تا مشکل خاصی در روند نصب به وجود نیاید و هنگام نصب به جعبه آسیبی وارد نشود.
  • زیبایی ظاهری و تناسب ظاهری جعبه با محلی که نصب می‌شود نیز از جمله نکاتی است که باید به آن توجه داشت.
  • در صورتی می‌خواهید برای ساختمانی جعبه مینیاتوری انتخاب کنید که بحث ارت در آن اجرا می‌شود، جعبه می‌بایست دارای شین ارت نیز باشد.
  • در هنگام خرید ممکن است با سایزهای متفاوت جعبه فیوز مینیاتوری توکار برخورد کنید. برای مثال ممکن است با نام جعبه فیوز 8 تایی مواجه شوید. این اصطلاح بدان معنی است که در جعبه فیوز مورد نظر تعداد هشت عدد فیوز مینیاتوری می‌تواند قرار گیرد. اندازه متفاوت فیوزها کمک می‌کند تا خریداران با توجه به نیاز خود خرید انجام دهند. بنابراین در هنگام انتخاب به نوع نیاز خود دقت کنید. لازم به ذکر است که برای واحدهای ساختمانی اکثرا از نوع 8 تایی تا 12 تایی استفاده می‌شود.

 

نصب آسان جعبه فیوز مزیت مهمی برای آن به شمار می‌رود.

نصب جعبه فیوز توکار

این نوع جعبه فیوز بیشتر برای منازل، واحدهای اداری و صنعتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم‌های اتصالی که حامل جریان الکتریکی هستند، برای نصب جعبه فیوز توکار از داخل دیوارها عبور داده می‌شوند. بنابراین سیم‌ها در حالت معمولی رویت نمی‌شوند.

 

کلام آخر

چندیست جعبه فیوز به عنوان یک ابزار مهم در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. فیوزها در هر نوع و اندازه‌ای باعث حفاظت از مدار برق می‌شوند. انتخاب یک فیوز مناسب برای یک واحد مسکونی، تجاری و … ضرورت محسوب می‌شود. انتخاب فیوز مناسب با نیاز در گرو شناخت انواع فیوز می‌باشد. علاوه بر آن نیاز به دانستن و رعایت یکسری نکات در هنگام خرید انواع فیوز نیز حس می‌شود. در این مقاله سعی شد عملکرد جعبه فیوز مینیاتوری توکار توضیح داده شود. علاوه بر آن راهکارهایی مفید برای انتخاب بهترین نوع فیوز نیز معرفی شد.

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *