مقدمه

در سال‌های گذشته صحبت‌های زیادی در ارتباط با ایمنی برق کاری در ساختمان‌های ساخته شده، گفته شده است.این مسئله یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان بسیار روی آن تاکید دارد.قوانینی که توسط این سازمان تعیین شده است مربوط به وسایل حفاظتی مختلف برای تامین امنیت برق کشی‌ ساختمان‌های مختلف می‌باشد. یکی از ابزارهایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، کلیدهای مینیاتوری می‌باشد.این ابزارها در دو مدل تک فاز و سه فاز ساخته می‌شوند.تفاوت کلید مینیاتوری تک فاز و سه فاز معمولا در ولتاژ آن می‌باشد

 

کلید مینیاتوری چه کاربردی دارد

این مدل از کلیدها ویژگی‌هایی دارند که آنها را از بقیه مدل‌ها متمایز می‌سازد.در بالا دو مدل از این کلیدهای مینیاتوری نام برده شد که مدل تک فاز این کلیدها معمولا در تابلوهای روشنایی که به توان پایینی احتیاج دارند، استفاده می‌شود.کلیدهای مینیاتوری تک فاز هنگام بروز مشکلات گوناگون در مدار به صورت خودکار باعث قطع شدن آن می‌شوند و به این صورت از وسایل برقی و سیم پیچی‌هایی که اهمیت زیادی در سیستم دارند محافظت می‌کنند.

 

مقاله مرتبط: کلید مینیاتوری اف اند جی

کلید مینیاتوری سه فاز چه نوع کلیدی است

این کلیدها وظایف مختلفی دارند که اصلی‌ترین وظیفه آنها، روشن و خاموش کردن مدارهای ساده می‌باشد.این کلیدها نیز مانند کلید مینیاتوری تک فاز در صورت اختلال در مدار به صورت خودکار برق را قطع می‌کند تا وسایل برقی خراب نشود.

به طور کلی از کلیدهای مینیاتوری می‌توان به عنوان پریز نیز استفاده کرد.

 

کلید های مینیاتوری تک فاز با سه فاز چه تفاوت هایی دارند؟

به طور کلی کلید‌های مینیاتور تک فاز و سه فاز بایکدیگر تفاوت چندانی ندارند و تمامی آن‌ها به نوعی از لوازم برقی خانه و محل کار شما محافظت می‌کنند. تفاوت کلید مینیاتوری تک فاز و سه فاز در استفاده از آن‌ها به عنوان فیوز است. به همین دلیل در صورت قطع شدن برق و پریدن فیوز، نیازی به تعویض کردن آن نمی‌باشد و فقط با فشردن یک کلید می‌توان برق را مجدد وصل کرد. جریانی که برای قطع شدن و پریدن این کلید‌ها به عنوان فیوز نیاز است، ولتاژ زیادی نمی‌باشد، و با کوچک ترین جریان قطع می‌شود و از خرابی وسایل برقی جلوگیری می‌کند. حداکثر جریان کلید‌های مینیاتوری سه فاز 100 آمپر می‌باشد که ولتاژ زیادی به حساب نمی‌آید. جنس بدنه در این مدل از کلیدهای مینیاتوری، ABS است که می‌توان گفت مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارد.

 

استفاده از کلید مینیاتوری تک فاز چه مزایایی دارد؟

این نوع از کلید‌ها در واقع نوعی دستگاه حفاظتی می‌باشند همانطور که در بالا به آن اشاره شد برای محافظت از وسایل برقی ساخته شده‌اند. طرز کار این فیوز‌ها به نوعی است که در صورت عبور جریان بیشتر از حد انتظار از آن‌ها، خود فیوز جریان را قطع می‌کند. این فیوز‌ها را می‌توان یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین سیستم‌های ایمنی در منازل نام برد، زیرا در منازل، کوچک ترین جریان و یا قطع شدن آن می‌تواند باعث یک آتش سوزی بزرگ شود به همین خاطر است که در تمامی منازل از فیوز‌های مینیاتوری تک فاز و یا سه فاز استفاده می‌کنند. کلید‌های مینیاتوری بر اساس نوع کاربردی که در منازل دارند، به دو نوع تندکار و کندکار تقسیم می‌شوند. مدل کندکار این کلید‌ها معمولا در مدار‌های موتوری مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد دیگری ندارند در مقابل این کلید‌ها مدل تندکار قرار دارد که معمولا از آن‌ها در روشنایی‌ها استفاده می‌شود. همانطور که می دانید و در بالا نیز به آن اشاره شد تفاوت کلید مینیاتوری تک فاز و سه فاز در مقدار ولتاژ آن‌ها می‌باشد

چگونه کلید مینیاتوری درست را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کردن این مدل از کلید‌های مینیاتوری باید ابتدا به حروف و ارقام درج شده بر روی آن‌ها توجه کنید. برای مثال، کلید‌هایی که بر روی آن‌ها عبارت C7 درج شده است، به این معنا می‌باشد که نوع کلید مینیاتوری خریداری شده توسط شما از نوع C و حداکثر جریان مجاز برای عبور از آن 7 می‌باشد.

مطلب آخر:

همانطور که در بالا گفته شد تفاوت کلید مینیاتوری تک فاز و سه فاز  زیاد نیست، اما در برخی از موارد، می‌توان تفاوت‌های کوچکی در آن‌ها پیدا کرد. برای مثال مقدار جریان مجاز عبوری برای کلید‌های مینیاتوری سه فاز، از مدل تک فاز آن‌ها بیشتر می‌باشد. سعی کنید قبل از خرید اینگونه کلید‌ها، تمامی معیار‌های خود را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین مدل آن را برای منزل و یا محل کارتان خریداری کنید.

 

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *