آشنایی با نحوه انتخاب کلید مینیاتوری در ساختمان

 

برای رعایت نکات ایمنی در برق­کشی ساختمان­ ها از ابزارها و وسایل مخصوصی استفاده می­شود که یکی از این المان­ها کلید مینیاتوری است که نحوه انتخاب کلید مینیاتوری در هر ساختمان با توجه به نوع مصرف صورت می­گیرد. کلید مینیاتوری از مدارهای الکتریکی تعبیه شده در سیم­کشی ساختمان­ها در برابر عبور جریان غیرمجاز برق که بیش­تر از ظرفیت اسمی تعریف شده برای مدار باشد، محافظت می­نماید. کلیدهای مینیاتوری از ایجاد اتصال کوتاه در مدارهای الکتریکی با قطع نمودن جریان برق جلوگیری به عمل می­آورند.

امروزه استفاده از کلید مینیاتوری در ساختمان­ها به امری کاملا مرسوم و متداول تبدیل شده است چرا که ایجاد امنیت و محفاظت کردن از شبکه اصلی برق و المان­ها و تجهیزات مورد استفاده درون شبکه برق ضرورت دارد. لازم است مصرف کننده­ها در برابر خطرات ناشی از ایجاد اتصال کوتاه و مشکلاتی که از وجود اضافه بار در مدار به وجود می­آید محافظت شوند و موارد بروز آتش سوزی و آسیب رسیدن به دستگاه­ها و مدار الکتریکی و برق گرفتگی به حداقل ممکن تقلیل یابد. کلیدهای مینیاتوری با قطع به موقع جریان برق از بروز اتفاقات ناگوار و ناخواسته پیش­گیری می­کنند.

نحوه انتخاب کلید مینیاتوری با توجه به تیپ­ های آن

انتخاب کلید مینیاتوری

کلیدهای مینیاتوری در قالب 5 تیپ مختلف با کاربردهای متفاوت به متولیان امر ساخت و ساز عرضه می­ شود.

به طور کلی کلیدهای مینیاتوری در پنج تیپ مختلف در دسترس متولیان ساخت ساختمان­ها می­باشد که نحوه انتخاب کلید مینیاتوری با توجه به ولتاژ مورد نیاز، جریان اسمی مدار، شیوه انجام سیم­کشی و خاصیت اهمی و سلفی – خازنی مشخص کننده قدرت قطع جریان برق، توان مورد نیاز مصرف کننده و تعداد پل­ های مورد نیاز معین می­ شود.

  • تیپ B

نوع اول کلیدهای مینیاتوری تیپ B است که به آن کلید تندکار نیز گفته می­شود. کاربرد اصلی کلید مینیاتوری تندکار جهت استفاده در مصارف خانگی است. از این تیپ کلید مینیاتوری برای روشنایی نیز استفاده می­شود. کلیدهای این تیپ میزان حساسیت قابل قبولی در کاربری­های خانگی دارند و در صورت مواجه شدن با جریان غیر مجازی که 3 تا 5 برابر ظرفیت اسمی مدار باشد، از جریان اضافه بار جلوگیری نموده و مدار را قطع می­کنند.

  • تیپ C

نوع صنعتی کلیدهای مینیاتوری معروف به تیپ C هستند. این نوع کلیدها با نام کلیدهای کندکار نیز شناخته می­شوند و زمان قطعی بیشتری در مقایسه با کلیدهای تیپB  دارند. کالید مینیاتوری تیپ C جریان­های غیر مجازی که بیشتر از 5 تا 10 برابر ظرفیت اسمی باشند را قطع می­کنند. و از جریان یافتن اضافه بار در مدار و بروز خطر پیش­گیری می­کنند. نحوه انتخاب کلید مینیاتوری تیپ C بستگی به نوع صنعت و نیاز تعریف شده در آن دارد.

  • تیپ D

کلیدهای مینیاتوری تیپ D صرفا در موارد صنعتی خاصی مورد استفاده قرار می­گیرند. و زمان قطع برق در آنها، از دو نوع ذکر شده در قسمت­های قبل بیشتر است. این کلید در صورت مواجه شدن با جریان اضافه بار بیشتر از 10 تا 20 برابر ظرفیت اسمی مدار، اقدام به قطع جریان برق می­نماید. این نوع از کلیدهای مینیاتوری در ترانسفورماتور‌ها و مولد‌های اشعه ایکس X-Ray کاربرد دارند.

  • تیپ Kانتخاب کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری تیپ K در ترانسفورماتورها و مدارهای قدرت مورد استفاده قرار می­گیرند.

کلید مینیاتوری تیپ K برای ایجاد امنیت و حفاظت در ترانسفورماتورها، مدارهای قدرت و موتورها مورد استفاده قرار می­گیرد. حدی که برای قطع جریان برق در صورت مواجه شدن با اضافه بار و جریان غیر مجاز مشخص شده است، کمتر از کلیدهای پیش گفته است و این نوع کلید با کمترین نوسانی سریعا در جهت قطع جریان برق اقدام می ­نماید؛ منحنی قطع برق در کلید مینیاتوری تیپ K در مورد ایجاد اتصال کوتاه، در محدوده بین منحنی­های تیپ Dو C قرار دارد. نحوه انتخای کلید مینیاتوری تیپZ وابسته به مدارهای قدرت است.

مقاله مرتبط: کلید مینیاتوری اف اند جی

  • کلید مینیاتوری تیپZ

کلید مینیاتوری تیپ Z را می­توان حساس­ترین نوع این محصولات دانست. این کلید در صورت مواجه شدن با اضافه بار در مدار، در طی یک بازه زمانی مشخص که از سایر انواع کلیدهای مینیاتوری کمتر است، اقدام به قطع برق می­نماید. فرمان قطع در کلید تیپ Z مطابق با منحنی قطع صورت می­گیرد. به دلیل برخورداری از قابلیت حساسیت بالا که در ساخت این نوع کلید در نظر گرفته شده است، از این محصول در مدارهایی که حساسیت زیادی دارند استفاده می­شود.

عوامل مهم در انتخاب

کلید اف اند جی

سه عامل جریان لحظه­ا ی، جریان اسمی و منحنی قطع در کلیدهای مینیاتوری حائز اهمیت هستند.

جریان لحظه­ای، جریان اسمی و منحنی قطع عوامل مهم و تعیین کننده در نحوه انتخاب کلید مینیاتوری هستند. جریان لحظه­ای که واحد آن کیلو آمپر است در داخل کادری روی بدنه اصلی کلید مینیاتوری درج شده است و به میزان جریانی اتلاق می­شود که کلید در یک آن و در زمانی کمتر از یک ثانیه قادر به تحمل نمودن آن باشد. این عدد به طور معمول 3000 یا 6000 می­باشد.

جریان اسمی یکی از مولفه­های موثر در انتخاب کلید مینیاتوری است که واحد آن آمپر می­باشد. منظور از جریان اسمی، حداکثر جریان غیر مجاز و یا اضافه باری است که کلید  توانایی مقاومت در برابر آن را دارد؛ میزان جریان اسمی باید از جریان بار بیشتر در نظر گرفته شود و جریان مجاز حرارتی مداوم هادی باید از میزان جریان اسمی بیشتر باشد؛ در زمانی که جریانی بیشتر از جریان اسمی به مدار برسد، کلید اقدام به قطع برق نموده و از بروز سانحه جلوگیری می­کند.در مدارهایی که ضریب قدرت واحد دارند، جریان اسمی کلید بیشتر از جریان مصرف بار تعریف می­شود.

منحنی قطع نشان دهنده نسبت زمانی قطع به جریان عبوری از کلید مینیاتوری است و نرخ جریان قطع در کلید را بیان می­نماید. به کمترین میزان جریان که به طور لحظه­ای قطع می­شود، نرخ جریان قطع گفته می­شود. نحوه انتخاب کلید مینیاتوری بر مبنای نوع عملکرد این محصول خواهد بود. که با توجه به اینکه کلید جهت قطع مدار برق در زمان وجود اضافه بار و یا ایجاد اتصال کوتاه به کار گرفته می­شود، یکی از تیپ­های عنوان شده در قسمت قبل، مورد گزینش قرار خواهد گرفت.

جمع بندی

کلیدهای مینیاتوری ابزاری برای تامین امنیت در ساختمان­ ها هستند. این محصولات 5 تیپ مختلف در دسترس قرار دارند. و برای مصارف متفاوت باید نوع منحصر به فردی از آن گزینش شود. عوامل مهمی که در انتخاب کلید مینیاتوری نقش دارند عبارتند از جریان لحظه­ای، جریان اسمی و منحنی قطع.

اینستاگرام ما رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *