کلید محافظ اف اند جی یکی از بهترین و با کیفیت ترین محافظ جان های شناخته شده در بین برندهای مشابه می‌باشد. کلیدهای محافظ جان به دو صورت انگلیسی نیز شناخته شده اند که یکی “RCCB” و دیگری “RCD” می‌باشد. شما همین حالا می‌توانید این کلید محافظ جان را از فروشگاه معتبر ایران پرتو ایساتیس تهیه کرده و جان خود را بیمه کنید.

 

کلید محافظ اف اند جی

این کلید محافظ یک نوع کنترلر به شمار می‌آید که تمام رفت و برگشت ها در مدار را بررسی کرده و در صورتی که اختلالی در این جریانات وجود داشته باشد، در سریع‌ترین زمان مدار را قطع می‌نماید.

نشتی جریان و عملکرد کلید محافظ اف اند جی

در بعضی مواقع، بعد از این که کلید محافظ مدار را قطع می‌کند، در بررسی های انجام شده، متخصص به شما میگوید که جریان نشتی پیدا کرده بود.
خب این حرف یعنی چه؟ شما برای گاز زیاد شده بودید که نشتی پیدا کرد باشد، اما برای برق چطور؟
با ما همراه باشید تا این موضوع را توضیح دهیم.

1,500,000 تومان

زمانی که جریان برق نشتی پیدا میکند، بدنه یکی از دستگاه های الکتریکی در واقع اتصال اشتباه پیدا کرده است.
این موضوع باعث می‌شود تا جریانات الکتریکی به جای اینکه به صورت صحیح از طریق سیم نول برگردد، از طریق زمین برمیگردد.
کلید محافظ اف اند جی جریان های نشتی را که نوسط فیوز شناخته نشده اند ولی به سادگی می‌توانند باعث آتش سوزی یا برق گرفتگی بشوند را شناسایی کرده و در چند دهم یا حتی چند صدم ثانیه، مدار را قطع خواهد کرد.

در بعضی مواقع، ممکن است جریان نشتی از راه بدن شخصی که با زمین اتصال دارد و دست او با بخش برق دار مدار برخورد کرده، به وجود آید و کلید محافظ جان اینجاست که پیش از آسیب رسیدن بخ شخص، مدار را به سرعت قطع می‌کند.
حال تصور کنید که کلید محافظ جان روی مدارد وصل نباشد..! خدایی نکرده اتفاقاتی ممکن است بیافتد که جبران ناپذیر باشند.


انواع کلید محافظ و محصولات شرکت اف اند جی در ایران

  1. کلید های مینیاتوری AC از ۱۶ آمپرالی 125 آمپر در انواع یک پل تا چهار پل ،  تک فاز با نول (1P+N) ، سه فاز با نول ( 3P+N) در سه تیپ روشنایی (B) ، موتوری ( C ) و موتوری سخت ( D ) با قدرت قطع 15 الی 25 کیلو آمپر
  2. کلیدهای مینیاتوری (DC) از یک آمپر بالا ۵۰ آمپر در انواع یک پل و دو پل
  3.  کلید های اتوماتیک( MCCB)  از ۲۰ آمپر الی ۱۶۰۰ آمپر با قدرت قطع ۱۶ الی ۵۰ کیلو آمپر
  4.  کلیدهای جریان نشتی ( RCD)  جهت مصارف خانگی و صنعتی از ۱۶ آمپر الی ۱۲۵ آمپر با جریان نشتی ۱۰۰۰۰ میلی آمپر
  5.  کلیدهای ترکیبی مینیاتوری و جریان نشتی (RCBO)  از ۲ آمپر ۴۰ آمپر با جریان نشتی ۱۰ الی ۳۰۰ میلی آمپر
  6.  لوازم جانبی ( Accessories) از قبیل کنتاکت کمکی ،رله شانت تریپ، رله آندر ولتاژ و غیره که قابلیت نصب بر روی کلیه محصولات را دارند
  7. سایر محصولات و اقلام سفارشی

 

برند اف اند جی

برند و شرکت اف اند جی (F&G) در سرتاسر دنیا شناخته شده است و همه می‌دانیم که فقط شناخته شدن کافی نیست.
برند اف اند جی در دنیا به محبوبیت بسیاری دست پیدا کرده و تقریبا تمام متخصصین در این امر، علاقه زیادی به این برند و محصولاتش دارند چرا که از نظر کیفیتی برای محصولات خود کم نمیگذارد.
این برند تا کنون توانسته اعتماد بسیاری از متخصصین این صنعت را جلب کند و با تولیدات به روز و مدرن خود، سهم بسیار بالایی از بازار این صنعت را به خود اختصاص داده است.
این برند و شرکت در سال 1369 تاسیس شد و شروع به تولید محصولات بی نظیر خود کرد.مسلما در آن سال ها محصولات این برند به این قدرت و مدرنی که الان هست، نبوده و محصولات بر اساس تکنولوژی آن سال ها تولید میشده است.
اما روز به روز این شرکت پیشرفت کرده و هر سال سیستم تولید و پخش خود را با تکنولوژی آن سال هماهنگ ساخته است.

خدمات اصلی این شرکت، تولید محصولات زیر می‌باشد:

  • تولید کلید های مینیاتوری DC
  • تولید کلید های مینیاتوری AC
  • کلید های جریان RCD
  • تولید کلید های ترکیبی مینیاتوری و جریان نشتی RCBO
  • تولید لوازم جانبی یا همان Accessories
  • تولید کلید های اتوماتیک MCCB

مزایای استفاده از کلید محافظ اف اند جی

  • محافظت از جان اشخاص در برابر خطر برق گرفتگی
  • محافظت از لوازم و تجهیزات برقی
  • جلوگیری از آتش سوزی و برق گرفتگی های ناشی از نشت جریان برق
  • کم کردن هزینه برق مصرفی با استفاده از حلوگیری از اتلاف بیهوده انرژی
  • نصب بسیار سریع و راحت
  • چندین ضمانت بی قید و شرط

 

ویژگی های کلید حفاظت از جان در برابر برق گرفتگی (نشت جریان)

  1. دمای کری این کلیدها جهت قطع درست جریان نشتی مقداری برابر با 25- تا 40- درجه سیلسیوس و با قدرت اتصال کوتاه 6 تا 25 کیلو آمپر می‌باشد.
  2. جهت حفاظت درست کلید ها و مدار مصرفی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار، باید یک فیوز پشتیبان یا همان بک آپ فیوز بر اساس جریان نامی کلید و ویژگی ارائه شده نصب شود.
  3. این کلید ها با جریان نامی 16 الی 125 آمپر ساخته می‌شوند.
  4. کلیدها به منظور استفاده مشترکین تک فاز (خانگی) به طور دو پل (فاز + نول) و مشترکین سه فاز (صنعتی) به طور چهار پل، که می تواند همراه با نول و یا بدون نول (در سیستم های سه سیمه) استفاده شود.
  5. مقدار جریان قطع خودکار کلید ها (حساسیت) از 10 میلی آمپر تا 1/5 آمپر و مدت زمان قطع حداکثر 200 میلی ثانیه می‌باشد.

 

نحوه عملکرد کلید محافظ اف اند جی

کلید محافظ جان با نام های RCCB و RCD‌ نیز شناخته می‌شوند.
آنها نوعی کلید می‌باشند که با محاسبه و مقایسه جریان در سیم های رفت و برگشت، در صورتی که تفاوتی را در میان این دو جریان، یعنی جریان رفت و برگشت احساس کنند، مدار را در کمترین زمان قطع خواهند کرد تا از جان و مال شما محافظت کنند.

 

مزایای استفاده از کلید محافظ جان

استفاده از کلید های محافظ جان، مزایا بسیاری دارد.
که مهم ترین آنها نیز می‌باشد، جلوگیری از خطر برق گرفتگی می‌باشد.
استفاده از این کلید محافظ، باعث جلوگیری از آنش سوزی های ناشی از وجود نشتی جریان برق می‌شود.
در واقع اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم، باید بگوییم که، جریان 0/5 آمپری می‌تواند باعث ایجاد آتش سوری شود و این کلید های محافظ با شناسایی و تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی، از بروز این نوع آتش سوزی به خوبی جلوگیری می‌کند.
یکی از موارد مهم، جریان نشتی در بدنه وسایل برقی و یا سیستم سیم کشی ساختمان است.
معمولا ممکن است به این مورد توجه نشود، اما همین جریان طی گذشت زمان، افزایش زیادی پیدا خواهد کرد و امکان سوختن وسایل برقی و سیستم سیم کشی ساختمان به دلیل آن وجود دارد.
استفاده از کلید های حفاظت از جان، به دلیل اینکه مقدار انرژی و برق مصرفی ساختمان هدر رفته را کاهش می‌دهد، سبب صرفه جویی اقتصادی و حفظ منابع بسیار می‌شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد خسارات مالی، صدمات جانی، مخصوصا در منازل مسکونی، مراکز اداری و تجاری و مجتمع های صنعتی، رعایت نکردن مسائل ایمنی و اصولی در مصرف انرژی برق می‌باشد.
کلید محافظ اف اند جی طبق حساسیت بسیار بالا خود، در دو مدل مصرف خانگی و مصرف صنعتی تولید و پخش می‌شود.
این کلید ها طبق حساسیت خود، علاوه بر حفاظت اشخاص در برابر تماس مستقیم و تماس غیر مستقیم با برق، به دلیل جلوگیری از نشتی جریان برق، باعث حفاظت از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و تجاری شما نیز می‌شوند.

 

در صورتی که حساسیت کلید تا 30 میلی آمپر باشد، این نوع کلید در نقش حفاظت از جان و اگر حساسیت آن بیشتر از 30 میلی آمپر باشد، به عنوان حفاظت از تجهیزات و دستگاه های صنعتی به کار گرفته می‌شود.


راهنما نصب کلید‌های محافظ جان  برای محافظت از خطر برق گرفتگی (
RCCB,RCBO)

با توجه به قوانین و استاندارد‌های بین المللی، رعایت مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، در نصب کلیدهای محافظ جان ضروری و لازم می‌باشند:

  1. قبل از اینکه اقدام به نصب کنید، میبایست با استفاده از میلی آمپرمتر مخصوص میزان نشتی جریان در مداری که قرار است کلید مورد نظر نصب گردد اندازه گیری شود و در صورتی که میزان جریان نشتی بیشتر از ۲۰% حساسیت جریان نشتی نامی کلید باشد، پس از نشت یابی و رفع نقص، اقدام به نصب کلید کنید. این نشتی می‌تواند بین فاز و زمین، نول و زمین، فاز یا نول با فاز‌ها و نول‌های مدار‌های مجاور باشد که در تمام حالت‌های فوق کلید اقدام به قطع مدار می‌نماید.
  2. در کلید های دو پل باید سیم نول و فاز را به درستی متصل نمایید. در واقع سیم نول به ترمینال مشخص شده با علامت .N و سیم فاز به ترمینال مشخص شده با علامت .L متصل میشود.
  3. در سیستم های تک فاز، دو سیم نول و فاز و در سیستم های سه فاز، چهار سیم (سه فاز و یک نول) باید به ورودی و خروجی کلید متصل گردد.
  4. هنگام نصب به موقعیت نصب توجه کنید، با توجه به موقعیت نصب کلید، سیم های ورودی و خروجی می‌توانند از بالا و یا پایین به کلید متصل شوند. (البته این موضوع در کارکرد کلید تاثیری نخواهد داشت)
  5. درجه حفاظت کلید ها در جهت جلوگیری از ورود اجسام خارجی، برابر با IP40 می‌باشد.
  6. حتما به این موضوع توجه کنید که تمام مراحل نصب و رفع نقص ها باید توسط یک متخصص در این صنعت انجام شود.
  7. از نظر قطر سیم ها اصلا به مشکل نمیخورید. چراکه ترمینال های ورودی و خروجی کلید محافظ اف اند جی با توجه به آمپر کلید برای بالاترین قطر کابل یا سیم در نظر گرفته شده است.
  8. به همراه کلید محافظ جان، می‌توانید از کنتاکت کمکی نیز استفاده کنید.

 

کنتاکتور کمکی چیست و چه کاربردی دارد؟

کنتاکتور کمکی یا همان تیغه کمکی کنتاکتور، تجهیزی است که به صورت جداگانه به کنتاکتور متصل می‌شود.
این دستگاه برای استفاده در مدار فرمان کاربرد دارد.
کنتاکتور ها معمولا تا 600 آمپر یا حتی بالاتر را نیز تحول می‌کنند و از آن ها در مدار قدرت استفاده می‌شود، ولی کنتاکتور های کمکی جهت استفاده برای جریان های حداکثر 6 آمپر طراحی و تولید شده اند.
با قطع و وصل شدن کنتاکتور اصلی، تیغه های کمکی هم حرکت می‌کنند و همزمان با کنتاکتور اصلی، تغییر حالت و وضعیت می‌دهند.
در واقع عملکرد کنتاکتور کمکی به این صورت است که وقتی کنتاکتور اصلی توسط ترمینال A1 و A2 تحریک می‌شود، تیغه هایی که در حالت عادی NC یا همان بسته هستند، باز می‌شوند و تیغه هایی که در حالت عادی، NO یا همان باز هستند بسته می‌شود.

البته این را در نظر داشته باشید که روی بسیاری از کنتاکتور ها، یک کنتاکتور کمکی تعبیه شده است.
کنتاکتور کمکی در انواع مختلفی اعم از، نصب از جلو، نصب از بغل و یا نصب از بالا تولید می‌شوند.
بیشتری موارد استفاده از تیغه های کمکی یا همان کنتاکتور کمکی، در طراحی مدار فرمان در برق صنعتی و یا اتوماسیون صنعتی می‌باشد. برای مثال: به عنوان تیغه خود نگهدار یا اتصال به PLC به عنوان فیدبک سیستم مورد استفاده قرار میگیرند.

 

خرید از فروشگاه ایران پرتو ایساتیس

شما به راحتی و با خیالی آسوده می‌توانید کلید محافظ اف اند جی را از فروشگاه ایران پرتو ایساتیس تهیه کرده و جان و مال خود را از نظر برق گرفتگی و آتش سوزی با خیالی راحت بیمه کنید.
فروشگاه ایران پرتو ایساتیس تمایندگی معتبر محصولات برند اف اند جی در ایران می‌باشد و تمام محصولات با ضمانت بی قید و شریط ارائه می‌شوند تا خیال شما عزیزان از اصل بودن کالا کاملا راحت باشد.

اینستاگرام مار و هم دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *