چرا از کلید مینیاتوری اف اند جی استفاده می‌شود؟

ایمنی مبحث ویژه ای است که در تمام امور اهمیت دارد و با رعایت ایمنی می‌توان از جان و اموال خود و دیگران حفاظت کرد و آسان از حادثه ها جلوگیری کرد. کلید مینیاتوری اف اند جی – کلید مینیاتوری که محصول شرکت پیشرو در لوازم و تجهیزات برقی و الکتریکی اف اند جی است – نیز از این وسایل مهم است که در تامین امنیت برق کشی و سیستم برق ساختمان استفاده می‌شود . در سیم کشی ساختمان کلید مینیاتوری از فاکتورهای مهم به شمار می‌رود و بدیهی است که هر چه این کلید کیفیت بالاتری داشته باشد، امنیت بالاتری را نیز تضمین می‌کند.

کیفیت کلید مینیاتوری اف اند جی نیز ثابت شده است و استفاده از آن در تمام مدار های الکتریکی نسبت به نمونه های مشابه آن اولویت بالاتری دارد چرا که کیفیت بالاتری دارد.

کلید مینیاتوری چیست؟

همانطور که گفته شد کلید مینیاتوری نقش مهمی در امنیت ساختمان بازی می‌کند و وجود آن در سیم کشی ها بسیار حیاتی است. اما مگر کلید مینیاتوری چکار می‌کند؟

حالتی را در نظر بگیرید که سیم ها بدون هیچ کلیدی به یکدیگر وصل شده باشند؛ در این حالت در صورت ورود یک جریان غیر مجاز و زیاد به مدارهای الکتریکی اتفاقی که می‌افتد این است که این جریان اضافی باعث آتش سوزی در سیم کشی و یا آسیب به بخشی از مدار الکتریکی و سیم کشی ها می‌شود. اما در صورت وجود کلید مینیاتوری در صورتی که جریانی به مراتب بیشتر از جریان یک مدار از این کلید عبور کند، جهت جلوگیری از امنیت و آسیب به سیم کشی ها و جلوگیری از اتصال کوتاه شدن، اتصال برق را قطع می‌کند و از آسیب های بیشتر جلوگیری می‌کند.

مزیت کلید مینیاتوری نسبت به فیوز این است که برای راه اندازی دوباره جریان با استفاده از کلید مینیاتوری فقط کافی است شاسی آن را جابجا کنیم. در حالی که اگر چنین اتفاقی در صورت وجود فیوز رخ دهد برای برقراری مجدد جریان، باید فیوز جدید جایگزین شود.

ویژگی های کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری، اهمیت بالایی دارد و تهیه یک مارک مهم با ویژگی های برتر نیز مهم تر است، چون امنیت نصف و نیمه نمی‌شود و باید یک محیط را ایمن و از خطرات احتمالی ایزوله نمود.

در این راستا فروشگاه ایران پرتو جهت ارائه وسایل برقی با کیفیت و کلید مینیاتوری اف اند جی، جهت تامین امنیت و کاهش میزان خطر در کنار شما خواهد بود. پس شک نکنید و برای خرید کلید مینیاتوری اف اند جی و سایر تجهیزات برقی می‌توانید به ما و متخصصان و دانش ما اعتماد کنید و ما به اجازه دهید در خرید هایتان با شما همراه شویم تا بهترین محصول را به شما تقدیم کنیم.

ویژگی های مهم کلید مینیاتوری اف اند جی و کلیدها ی مینیاتوری که به این وسیله اهمیت خاصی داده اند در زیر آمده اند.

  • کلیدها ی مینیاتوری امنیت سیستم را تامین می‌کنند و در صورت ورود جریان اضافی با مدیریت آن راه را بر خطر می‌بندد.
  • حفاظت از مدار های الکتریکی و جلوگیری از سوختگی مدارها و آتش سوزی در آنها
  • عدم نیاز به تعویض کلید مینیاتوری در صورت قطعی جریان نسبت به فیوز که این خود باعث کاهش هزینه ها در بخش نصب تجهیزات و جلوگیری از تکرار چندین دفعه نصب فیوز که باعث صرفه جویی و مدیریت زمان و کاهش زمان قطعی جریان می‌شود.
  • کلید مینیاتوری اف اند جی قدرت تشخیص خطا را دارد و در کمترین زمان امنیت ساختمان را به حالت عادی باز می‌گرداند.
  • کلید مینیاتوری اف اند جی با توجه به قدرت بالا برای تمامی زیر ساخت ها و در تمامی شرایط آب و هوایی مناسب است و شما با انتخاب این مارک قدم بزرگی در جهت امنیت برداشته‌اید.

کلید مینیاتوری اف اند جی چگونه کار می‌کند؟

در شرایط جریان عادی، کلید مینیاتوری مانند یک کلید عادی عمل می‌کند که جریان از آن عبور می‌کند. و وظیفه آن قطع و وصل مدار است. حال اگر جریانی اضافی به مدار تحمیل شود یا اتصال کوتاه رخ دهد کلید مینیاتوری اف اند جی به طور خودکار عمل می‌کند و جریان را متوقف می‌کند تا مدار از حالت عادی خارج نگردد. این کار معمولا با قرار گرفتن یک تیغه که حساس به انرژی مغناطیسی و یا گرما است و با مدیریت عملکرد آن و ویژگی های فلز ها در انبساط و انقباض محقق می‌شود.

تقسیم بندی کلید مینیاتوری از نظر سرعت عملکرد و از نظر کاربرد

برای انتخاب مناسب شناسایی ظرفیت و انواع موجود در موضوع انتخابی، ضروری است. برای انتخاب کلیدها ی مینیاتوری و کلید مینیاتوری اف اند جی با بهترین کاربرد برای مورد مصرفی ما، نیاز به آشنایی با کاربرد این کلیدها  و شیوه تقسیم بندی آنها هستیم. و با انتخاب دقیق، نتیجه حاصل انتخاب کلیدی است که به بهترین شکل نیاز ما را برطرف می‌کند.

کلیدها ی مینیاتوری و کلید مینیاتوری اف اند جی از نظر سرعت عملکرد به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند که در زیر بررسی می‌کنیم.

  • فیوزهای کندکار: این نوع فیوز ها در برابر جریان زیاد عبوری واکنش ملایم تری از خود نشان می‌دهند و در برابر قطعی اندکی مقاومت می‌کنند یعنی برق را دیرتر قطع می‌کنند ولی واکنش آنها در برابر اتصال کوتاه لحظه ای است.
  • فیوزهای تندکار: این فیوزها جریان برق را با سرعت بیشتری قطع می‌کنند و از این رو بیشتر در مسائل روشنایی کاربرد دارند. این کلیدها  از نظر عملکرد نیز به پنج دسته تقسیم می‌شوند که در زیر با هم بررسی می‌کنیم.
  • کلید مینیاتوری نوع B: این کلیدها در جریان اضافه بین 3 تا 5 برابر جریان معمولی مدار را قطع می‌کنند  و به فیوزهای تندکار نیز معروف هستند.
  • کلید مینیاتوری نوع C: زمان قطع کردن جریان توسط این نوع فیوزها از فیوزهای نوع B بیشتر است و معمولا در اضافه جریان بین 5 تا 10 برابر جریان معمولی مدار را قطع می‌کنند.
  • کلید مینیاتوری نوع D: زمان قطع این فیوزها از تمام انواع فیوزها بیشتر است و معمولا برای مصارف صنعتی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کلید مینیاتوری نوع K: این نوع کلیدها در هنگام اضافه بار به سرعت مدار را قطع می‌کنند اما در زمان اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلیدها  بین نوع D و C می‌باشد.
  • کلید مینیاتوری نوع Z: این نوع کلیدها بسیار حساس هستند و طبق مدت زمانی که از تمام انواع کلیدها کمتر است اقدام به قطع مدار می‌کنند. این کلیدها در مدارهای با حساسیت بالا کاربرد دارند.

با دانستن انواع کلیدهای مینیاتوری و محدوده کاربرد هر کدام و با آشنایی به ویژگی های دیگر کلید مینیاتوری که انتخاب خواهیم کرد بسته به شرایط بهترین خواهد بود. بعضی از این شرایط که به کلید مینیاتوری وابسته نیستند و وابسته به محیط کاری هستند. یعنی آن محیطی که قرار است کلیدهای مینیاتوری در آن نصب شوند.

 

بخوانید: کلید محافظ اف اند جی

 

چرا کلید مینیاتوری دچار قطعی می‌شوند؟

همانطور که گفته شد کلید مینیاتوری اف اند جی و تمام کلیدهای مینیاتوری زمانی دچار قطعی می‌شوند که یا اتصال کوتاه رخ دهد یا بار اضافی وارد مدار شود پس در صورت قطعی و قبل از روشن کردن دوباره کلیدها نیاز به بررسی خطا و بررسی دلایل قطعی امری ضروری است. اگر هیچ خطای آشکاری مشاهده نکردید صبر کنید تا فیوز مینیاتوری خنک شود و سپس مجدد آنرا راه اندازی کنید اگر بلافاصله کلید قطع شد نشانه اتصال کوتاه است و اگر بعد از چند دقیقه قطع شود نشانه وجود بار اضافی در مدار است. در این حالت اشکالات مدار را برطرف کنید و یا با متخصص در این زمینه ارتباط بگیرید و سپس اقدام به روشن کردن مجدد کلید مینیاتوری نمایید.

کلید مینیاتوری AC و DC چه تفاوتی دارند؟

برای پی بردن به مفهوم کلیدهای مینیاتوری AC و DC و کاری که انجام می‌دهند بهتر است بدانیم که جریان متناوب یا همان AC و جریان مستقیم یا همان DC چه هستند و اصلا چه تفاوت هایی دارند.

AC و DC دو نوع متفاوت از عبور جریان الکتریسیته در مدار هستند. در جریان مستقیم بار الکتریکی در یک جهت عبور می‌کند. اما در جریان متناوب بار الکتریکی به صورت دوره ای جهت عوض می‌کند. به دلیل همین تغییر جریان ولتاژ نیز گاهی اوقات برعکس می‌شود. سیم کشی خانه ها – بیشتر خانه ها – AC است. بیشتر وسایل برقی با DC کار می‌کنند. پس هنگامی که شما گوشی موبایل خود را به پریز برق متصل می‌سازید شارژر جریان متناوب برق شهری را به جریان متناوب قابل استفاده در گوشی موبایل تبدیل می‌کند.

کلیدهای مینیاتوری نیز به دو نوع AC و DC طبقه بندی می‌شوند. اما تفاوت آنها در چیست؟

در توضیح عملکرد کلیدهای مینیاتوری بیان شد که نحوه عملکرد این کلیدها با استفاده از دو مشخصه و تیغه حرارتی و مغناطیسی انجام می‌گردد.

حرارتی که از جریان AC در مدار تولید می‌شود با حرارت تولید شده از جریان DC برابر است، بنابراین این کلیدها هنگام قطع توسط تیغه حرارتی عملکرد یکسانی دارند.

اما در حالت تیغه مغناطیسی و قطع جریان توسط این تیغه باید اضافه نمود که قطع سریع جریان که در حالت اتصال کوتاه اتفاق می‌افتد؛ منحنی جریان AC با DC متفاوت است. و اینکه قدرت قطع کلید در جریان AC بسیار بیشتر از جریان ِDC است و از ذوب شدن تیغه ها جلوگیری می‌کند.

به طور کلی باید به این نکته توجه داشت که از کلیدهای مینیاتوری AC در مدار DC نباید استفاده کرد. با این کار هنگام اتصال کوتاه و به دلیل تفاوت های ذکر شده قطع کلید انجام نمی‌گیرد.

کلید مینیاتوری AC کاربرد مسکونی و تجاری و صنعتی دارد و جهت استفاده در مدارهایی که ولتاژی بین 230 تا 400 ولت دارند مناسب هستند. استفاده از این کلیدها در ولتاژهای بالاتر باعث بروز مشکلات و خطرات فراوان می‌گردد.

حالا مزیت کلید مینیاتوری DC نسبت به AC در وجود تیغه مخصوص برای کار در جریان DC است. بنابراین می‌توان کلیدهای DC را در مدار AC به کار برد ولی به هیچ وجه مجاز به استفاده از کلید مینیاتوری نوع AC در مدارهای DC نیستیم

کلیدهای مینیاتوری DC معمولا به عنوان کلید DC در نیروگاه های خورشیدی و جهت محافظت از جریان مدار DC مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

جریان نامی کلید مینیاتوری

وقتی میگوییم که جریان نامی این فیوز 10آمپر است و تحمل جریان لحظه ای 6000 آمپر را دارد به چه معنی است. به این معنی است؟

این بدان معنی است که جریانی که کلید توانایی تحمل آن را دارد برابر 10 آمپر است و اگر جریان بیشتری از کلید بگذرد باعث قطعی آن می‌شود. و جریان لحظه ای برابر جریانی است که در کمتر از یک ثانیه فیوز توانایی تحمل آن را دارا است که در اینجا 6000 آمپر است

با آشنایی به این نکات کوچک و دقیق است که انتخاب درستی از کلید مینیاتوری مورد نیاز خود به دست می‌آوریم و امنیت سیستم خود را تامین می‌کنیم.

محصولات با کیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

با تمام موارد گفته شده و توضیحات ارائه شده و تمام نکاتی که درباره کلیدهای مینیاتوری و کلیدهای مینیاتوری اف اند جی گفته شد. اکنون مرحله انتخاب است و با تمام نکات گفته شده اگر ندانید که محصولات با کیفیت را از کجا تهیه کنید شکست خورده‌اید و هیچگونه فعالیت مثبت و پیشرفتی انجام نداده‌اید.

جهت خرید محصول با کیفیت با فروشگاه ایران پرتو همراه باشید تا بتوانید انواع کلید مینیاتوری اف اند جی با عالی ترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را تهیه کنید و امنیت را به خود و به آنان که دوستشان دارید هدیه کنید.

شما از فروشگاه ایران پرتو می‌توانید انواع کلیدهای مینیاتوری از جمله کلید مینیاتوری AC از 2 آمپر تا 100 آمپر تک فاز، دو فاز و  سه فاز و همچنین کلید مینیاتوری DC از 2 آمپر تا 50 آمپر یک پل و دو پل را با بهترین کیفیت خریداری کنید. ما به شما اهمیت می‌دهیم و به سمت تامین امنیت شما و کاهش هزینه ها با تولید محصول با کیفیت گام برمی‌داریم.

اینستاگرام ما رو دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *