تعریفی کوتاه از جعبه فیوز مینیاتوری و انواع آن

در این مقاله قصد داریم راجع به نصب فیوز مینیاتوری صحبت کنیم، اما لازم است تا قبل از آن اطلاعات کوتاه راجع به فیوز مینیاتوری به دست بیاوریم. امروزه استفاده از فیوزهای فشنگی کمتر رایج بوده و در بیشتر موارد از فیوزهای مدل مینیاتوری استفاده می‌شود. فیوزهای مینیاتوری در بین مابقی مدل‌ها پرکاربردتر می‌باشند. فیوز‌های مینیاتوری به 4 نوع تقسیم می‌شوند که به ترتیب نوع A تا D  نام گذاری می‌شوند. این تقسیم بندی بر اساس نوع عملکرد و سرعت فیوز می‌باشد. در گذشته بیشتر از توع C  استفاده می‌شد ولی امروزه در ساختمان‌ها بیشتر از نوع B و C استفاده می‌شود. البته مطابق قوانین و مقررات ملی برق می‌بایست از نوع B برای روشنایی و از نوع C برای پریز استفاده شود.

 

مقاله مرتبط: کلید مینیاتوری اف اند جی

طریقه نصب فیوز مینیاتوری به زبان ساده

در صورتی که قصد دارید یک فیوز مینیاتوری را بدون کمک دیگران و با دانش خود نصب کنید، با ما همراه باشید تا راهنمایی هایی ساده و کاربردی را به شما ارائه کنیم.

 

  • منبع تغذیه را خاموش کنید. قبل از نصب فیوز مینیاتوری به خاطر داشته باشید که همواره می‌بایست جانب احتیاط را رعایت کرد، بدین منظور می‌بایست منبع تغذیه پنل برق را در حالت خاموش قرار دهید، البته لازم است تا قبل از قطع برق وسایل برقی مهم در خانه را خاموش کنید تا از آسیب به آن‌ها جلوگیری شود.
  • در گام بعدی لازم است تا برای فیوز مینیاتوری خود یک مکان انتخاب کنید، بدین منظور باید روی تابلو برق به دنبال یک قسمت خالی باشید تا فیوز مینیاتوری را در آن مکان نصب کنید. پیشنهاد ما به شما این است که به فضاهای خالی در بالا و پایین پوشش توجه کنید و در صورت امکان فیوز را در این مکان‌ها نصب کنید.
  • حال که مکان مناسب برای نصب فیوز را پیدا کردید می‌توانید پوشش روی تابلو برق را بردارید. بدین منظور با کمک یک پیچ گوشتی، 3 پیچ پشتیبان را باز کنید. بعد از آن با یک دست کاور تابلو برق را نگه دارید و با دست دیگرتان پیچ آخر را باز کنید. دقت کنید که درپوش کاور نباید زمین بخورد در غیر این صورت ممکن است دستگیره‌های بریکرها آسیب ببینند، بنابراین در صورتی که این کار برای شما کمی سخت است از فرد دیگری در هنگام نصب فیوز مینیاتوری کمک بخواهید.
  • مجددا با کمک یک چراغ آزمایش، فازمتر یا مولتی متر مطمئن شوید که منبع تغذیه پنل برقی قطع است.
  • در نزدیک کلیدهای قطع کننده یا در فاصله بین آن‌ها مکانی را تعیین کنید که محل قرارگیری فیوز مینیاتوری باشد. این مکان و مکانی که در مرحله اول روی پوشش کاور آن را انتخاب کردید باید یکسان باشد.
  • آیا فیوز مینیاتوری صحیح را انتخاب کرده‌اید؟ به لیبل تابلو برق نگاه کنید، این لیبل تمامی انواع فیوز مینیاتوری هایی که‌ می‌توانند در داخل تابلو برق نصب شوند را به شما نشان‌ می‌دهد. بهتر است در هنگام نصب اندازه ترمینال به گونه‌ای باشد که تمامی سیم‌ها داخل آن جای گیرد تا نیاز به حذف رشته سیم نباشد.
  • فیوز را خاموش کنید. از بین سه حالت روشن، خاموش و حالت وسط، حالت خاموش را انتخاب کنید.
  • لازم است تا فیوز مینیاتوری با میله‌ها در تابلو برق هم تراز باشد. گیره نگهدارنده در پایین کلید‌ می‌بایست به نوار پلاستیکی grab متصل شود، شاید در این مرحله نیاز باشد کمی فشار را به فیوز اعمال کنید. کلید مدار باید روی تماس مکانیکی بچرخد و سمت مرکز تابلو قرار گیرد.
  • در هنگام نصب فیوز مینیاتوری توجه کنید که فیوز باید در نوار باس قرار گیرد، بدین منظور از کمی فشار مکانیکی روی فیوز بهره ببرید.
  • اتصال سیم‌ها گام بعدی است که باید بردارید. یک بار دیگر خاموش بودن فیوز مینیاتوری را بررسی کنید. پیج‌ها روی ترمینال اتصال کلید‌ می‌بایست کمی شل شوند سپس سیم سفید که سیم نول‌ می‌باشد را به همراه سیم مشکی به کلید وصل کنید و بعد از آن پیچ‌ها را سفت کنید.
  • مرحله بعدی تست فیوز مینیاتوری‌ می‌باشد. بدین منظور‌ می‌بایست تمامی اشیاء خارجی را از تابلو برق حذف کنید و کاور تابلو برق را سر جای خود قرار دهید.
  • در مرحله بعدی لازم است تا کلید اصلی را روشن کرده و سپس فیوز مینیاتوری را نیز روشن کنید و با یک فاز متر یا مولتی متر عملکرد فیوز را بررسی کنید.
  • نکته قابل ذکر این است که تمامی قطع کننده‌های مدار با شیوه گفته شده متصل‌ می‌شوند بنابراین این روش را به غیر از فیوز مینیاتوری برای هر قطع کننده مداری‌ می‌توانید استفاده کنید.

 

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *